27-08-10

Zwangerschapsyoga


Tijdens je zwangerschap ben je je meer bewust van je lichaam en je geestesgesteldheid. In de yogalessen worden deze gevoelens gestimuleerd om je de mogelijkheid te bieden je zwangerschap intens te beleven en om de bevalling vanuit je eigen intuïtie en zelfvertrouwen voor te bereiden. Je begint in je twintigste week.



In de lessen besteden we aandacht aan:
- oefeningen om je lichaamsbewustzijn te vergroten
- oefeningen gericht op specifieke zwangerschapsklachten als krampen, vocht vasthouden, bandenpijn, harde buiken, rugpijn, hoge bloeddruk en slapeloosheid.
- oefeningen om het contact met je kind te versterken
- lichaamshouding bij het staan, zitten en liggen
- verschillende barenshoudingen
- ademhalingsoefeningen
- actieve en passieve ontspanningsoefeningen
- specifieke oefeningen en informatie m.b.t. de bevalling
- het uitwisselen van ervaringen

Als onderdeel van de lessen zijn er een aantal partnerlessen. Deze lessen zijn om de 6 weken. In deze lessen ligt de nadruk op de steun van je partner tijdens de bevalling en doe je oefeningen waarin je als a.s. ouders contact kunt maken met je kind. Verder leer je massagetechtnieken die je gedurende de zwangerschap en de bevalling kunt gebruiken.

Het doel van zwangerschapsyoga is je zwangerschap en bevalling zo bewust en ontspannen mogelijk te beleven!

De cursus bestaat uit 10 lessen. Je kunt beginnen vanaf de twintigste week van je zwangerschap.  Heb je nog lessen over dan kun je deze gebruiken voor de Postpartumyoga en/of de reguliere Hatha-yogalessen.

Postpartum yoga
Tijdens de zwangerschap en de bevalling heeft je lichaam enorme veranderingen doorgemaakt. Ook na de bevalling gaan die veranderingen o.a. onder invloed van hormonen nog door en moet je lichaam zich herstellen.
Verzorging van jezelf, geestelijk en lichamelijk stimuleert het herkrijgen van je oude lichaamsgevoel en het voelen van je eigen kracht. De cursus postpartum yoga helpt je de veranderingen die het moederschap met zich meebrengt te verwerken.
In deze lessen besteden we aandacht aan oefeningen voor buik, rug, bekkenbodem- en borstspieren, lichaamshouding in verschillende situaties, zoals tijdens het voeden, het tillen en dragen van je kind, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en het uitwisselen van ervaringen.

Meestal kun je ongeveer zes weken na je bevalling starten met een cursus van drie lessen.